Vi har lyssnat på er, och som ett led i vårt arbete med att fortsätta vara Sveriges modernaste pantbank, lanseras nu vår nya hemsida som är snabbare, snyggare och mer användarvänlig än någonsin.
Under våren väntas fler exklusiva tjänster och uppdateringar.
Kundkännedom
Varför ställer vi så många frågor?
Sefina Pantbank är som pantbank enligt lag skyldigt att säkerställa att verksamheten inte tar emot stöldgods eller medel som kommer från kriminell verksamhet. I detta syfte ställer lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) höga krav på att Sefina Pantbank ska ha god kunskap om sina kunder och kundernas engagemang i pantbanken. Sefina Pantbank måste även förstå syftet med kundförhållandet och kundens transaktioner.
För att uppfylla dessa skyldigheter ställer vi på Sefina Pantbank en rad frågor som är obligatoriska att besvara för att vi ska kunna inleda en kundrelation med dig. Det innebär att Sefina Pantbank enligt lag inte får inleda en kundrelation alternativt inte får behålla dig som kund om du väljer att inte svara. De uppgifter du väljer att lämna behandlas konfidentiellt och delas inte med utomstående.
Kraven kan innebära att vi behöver extra information från dig i form av styrkande underlag. Ett styrkande underlag kan exempelvis behövas som bevis på hur du tjänat de pengar som du betalar med. Syftet är att Sefina Pantbank ska kunna säkerställa att medlen inte härstammar från kriminell verksamhet. Underlag kan krävas vid pantsättning, köp av varor, inlösen av lån, räntebetalning och/eller amortering. Det är viktigt att underlagen täcker hela summan som du önskar utnyttja.