1. BAKGRUND

Syftet med GDPR är att skydda personer från kränkningar av deras personliga integritet vid behandling av personuppgifter. Med behandling av personuppgifter avses enligt GDPR hantering av all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en person som är i livet. En väsentlig del i det integritetsskydd som GDPR ställer upp är att den person som uppgifterna avser informeras om hur information om vederbörande behandlas.

 

 Sefina Svensk Pantbelåning AB, org.nr 556011–8043, samt dess dotterbolag Sefina auktioner AB org.nr 559438-5485, (”Sefina”), är personuppgiftsansvarig och behandlar uppgifter om dig i enlighet med det nedanstående samt i enlighet med pantbankslagen. För att komma i kontakt med oss eller vårt dataskyddsombud kan du skicka till [email protected]. För att komma i direkt kontakt med din butik, se kontaktuppgifter på vår hemsida www.sefina.se eller vår App.

 

1. VÅR BEHANDLING AV DINA PERSONUPPGIFTER

Sefina behandlar personuppgifter om dig på olika sätt beroende av vilken typ av kontakt du har med Sefina. Se nedan för specifik information om vår hantering av dina personuppgifter.

 

När du lånar hos oss, antingen i butik eller online

De uppgifter om dig som vi behandlar är personuppgifter som du själv lämnar till oss. Det kan vara uppgifter som vi samlar in i samband med uppläggning eller hantering av ditt lån/köp i butik, via internet alternativt i övrig kommunikation med oss angående ditt ärende. Det rör bl.a. personuppgifter som namn, mailadress, kontoinformation, adress, postnummer, telefonnummer, legitimation samt legitimationsnummer. Dessa uppgifter behandlas för att Sefina ska kunna fullgöra vårt avtal med dig. Uppgifter som vi begär måste vi samla in för att kunna tillhandahålla våra tjänster till dig. Om du inte lämnar nödvändig information kan vi inte fullgöra våra plikter och tjänster gentemot dig. Personuppgifterna lagras av oss så länge som nödvändigt för respektive ändamål, exempelvis när våra avtalsförpliktelser gentemot dig uppför eller i upp till sju år i enlighet med bokföringslagen.

 

I samband med att du lånar hos oss kan Sefina även komma att behandla personuppgifter i syfte att motverka penningtvätt såsom ditt personnummer och eventuella uppgifter som förekommer i penningtvättregister. Personuppgifterna som behandlas för detta ändamål sparas i regel i fem år eller, när det bedöms nödvändigt, längre än så, dock maximalt tio år i enlighet med bokföringslagen. Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att Sefina ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser.

 

Förutom ovanstående så behandlas personuppgifterna ovan genom att Skatteverket informeras om betald ränta per kalenderår, i enlighet med tillämpliga lagkrav.

 

De personuppgifter som samlas in i samband med upprättande och genomförande av ett ärende hos oss kan även komma att användas som underlag för marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling, beräkning och administration av rabatter, statistik och, om du inte har begärt spärr mot direktreklam, för att ge dig erbjudanden om nya produkter och tjänster. Denna behandling sker med stöd av vårt berättigade intresse att förbättra och utveckla våra tjänster, att lämna kunderbjudanden och minimera risker i verksamheten. Personuppgifterna lagras i maximalt två år efter att vår senaste interaktion med dig.

 

När du använder någon av våra internettjänster, så som auktion, sefina.se eller e-handelsköp

Vid besök av våra webbplatser kan personuppgifter om dig komma att behandlas i samband med besöket, exempelvis genom vår användning av cookies. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy https://www.sefina.se/cookiedeclaration/

 

Vid registrering av ett användarkonto på auktion.sefina.se samt köp på sefina.se behandlar vi de uppgifter du anger i samband med registreringför att kunna fullgöra vårt avtal med dig som användare. Vi behandlar även personuppgifter kopplat till din köp- och budhistorik för att uppfylla våra förpliktelser enligt gällande pantbankslagstiftning.

 

Personuppgifterna ovan kan även komma att behandlas för att kontakta dig i marknadsföringssyfte, läs mer om detta i punkten 3.2 om direktreklam samt punkten 4 om digital marknadsföring. Detta görs med stöd utav vårt berättigade intresse.

 

De personuppgifter som samlas in i samband med upprättande och genomförande av ett ärende hos oss kan även komma att användas som underlag för marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling, beräkning och administration av rabatter, statistik och, om du inte har begärt spärr mot direktreklam, för att ge dig erbjudanden om nya produkter och tjänster. Denna behandling sker med stöd av vårt berättigade intresse att förbättra och utveckla våra tjänster, att lämna kunderbjudanden och minimera risker i verksamheten. Personuppgifterna lagras i maximalt två år efter att kundförhållandet med Sefina Svensk Pantbelåning AB har upphört.

 

 

När du besöker någon av våra butiker

När du besöker någon av våra butiker kan dina personuppgifter i form av bild- och videomaterial på dig komma att behandlas genom den kamerabevakning vi har i våra butiker.

 

Av säkerhetsskäl använder vi oss av kamerabevakning i våra butiker. Bild- och videomaterialet sparas under en begränsad tid, dock max 30 dagar. Tidsfristen för lagringen av materialet härrör sig från det faktum att Sefina har ett stort lager och därmed har svårt att göra inventeringar oftare än med ett intervall om 30 dagar. Sefina behandlar dina personuppgifter i samband med vår kamerabevakning med stöd av vårt berättigade intresse att förebygga, upptäcka och utreda brott och för din och våra anställdas säkerhet.

 

Materialet hanteras i enlighet med GDPR, kamerabevakningslagen och vår kamerabevakningspolicy som finns [här]. Vid frågor om hur och varför Sefina Pantbank sparar bild- och videomaterial, kontakta [email protected].

 

 

När du söker jobb hos oss

I samband med en rekryteringsprocess behandlar Sefina personuppgifter som lämnas av kandidaten i CV och personligt brev, samt övriga personuppgifter som registreras i rekryteringsverktyget. Syftet med behandlingen är att göra en objektiv bedömning av samtliga kandidater, administrera jobbansökningar, hantera ansökningsprocesser, hålla kontakten med kandidater samt säkerställa att rekryteringen inte diskriminerar någon kandidat.

 

De personuppgifter som samlas in är namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-post, utbildnings och erfarenhetsmässig bakgrund, ev. testresultat , uppgifter från referenser om tidigare arbetsprestationer samt i förekommande fall uppgifter från bakgrundskontroll.  Bakgrundskontrollen, som endast sker efter samtycke från dig, behandlar ditt namn, personnummer, telefon, e-post, adress, juridisk historia och ekonomisk situation. I vissa fall görs en mer grundlig bakgrundskontroll då behandlas även körkorts-/fordonsuppgifter, CV-uppgifter, exponering på internet och i sociala medier, fastighetsinnehav och bolagsengagemang och uppgift om verklig huvudman.

 

Behandlingar som utförs är insamling och lagring av kontaktuppgifter till kandidater, analys och sammanställning av ovan uppgifter i samband med rekryteringsprocessen, administration av avtal och transaktioner, digital signering av avtal, kommunikation genom e-post, telefon eller videosamtal samt dokumentation över sådan kommunikation.

 

Personuppgifterna som angivits ovan om dig som kandidat behandlas med stöd av att de är nädvändga för att vi ska kunna ingå eventuellt anställningsavtal samt av vårt berättigade intresse att hantera och administrera information och kommunikation avseende relevanta kandidater i en rekryteringsprocess, samt för att spara information om relevanta kandidater till framtida rekryteringsprocesser.

 

Dina personuppgifter som samlas in under rekryteringsprocessen sparas av Sefina i 24 månader efter din ansökan till Sefina, för att möjliggöra eventuell kontakt med dig som kandidat i framtida rekryteringsprocesser. Personuppgifterna raderas sedan automatiskt därefter om Sefina inte får meddelande att kandidaten önskar att uppgifterna ska raderas tidigare, då görs raderingen manuellt på begäran.

 

 

När du får marknadsföring från oss

Vi kan komma att samla in personuppgifter från andra källor än dig i syfte att erbjuda våra produkter och tjänster till dig om du har identifierats som en potentiell kund. Du har alltid rätt till information om du omfattas av sådan insamling.

 

Behandling av dina personuppgifter genom vår marknadsföring till dig sker med stöd av vårt berättigade intresse av att marknadsföra våra tjänster till potentiella kunder.

 

Personuppgifterna lagras i två år från insamlandet eller, om du väljer att använda dig av våra tjänster, i två år från vår senaste interaktion med dig. Du har alltid rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig direkt i mailet/SMS:et eller genom att kontakta närmsta butik och meddela att du önskar avstå marknadsföring från Sefina. Att klicka på länkarna i direktreklamen, eller delta i tävlingar arrangerade av Sefina, räknas som att ha använt Sefinas tjänster.

 

 

När du är leverantör eller samarbetspartner till oss

Alla avtal mellan leverantör och Sefina eller Sefina Auktionsbolag AB arkiveras i vår digitala avtalsdatabas. Personuppgifter till samarbetspartners, affärskontakter, leverantörsrepresentanter eller andra personer som kan kopplas till leverantören kan därför komma att sparas. Syftet med behandling av personuppgifterna är lagring som vi är berättigade till för fullgörande av avtal. Avtalsdatabasen driftas av extern part som agerar som personuppgiftsbiträde till Sefina och som Sefina har ingått personuppgiftsbiträdesavtal med.

 

Samtliga transaktioner i våra legala enheter bokförs i ERP-system enligt bokföringslagen. Här sparas även personuppgifter i form av betalningsuppgifter till leverantör för att kunna genomföra digitala betalningar till dig som leverantör. Detta lagras genom våra leverantörer till ERP-system som agerar som personuppgiftsbiträde till Sefina och som Sefina har ingått personuppgiftsbiträdesavtal med.

 

 

VEM DELAS PERSONUPPGIFTERNA MED?

Uppgifterna behandlas av Sefina och, inom ramen för gällande sekretessbestämmelser enligt lag, av andra bolag i vår koncern. Samkörning av personuppgifter kan ske med motsvarande uppgifter hos oss eller någon av angivna mottagare, samt inom koncernen ägd av RCL.

 

Dina personuppgifter delas i vissa fall även med andra noggrant utvalda företag som vi samarbetar med och som är så kallade personuppgiftsbiträden åt oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som främst stöder Sefina i vår marknadsföring, IT-drift och IT-utveckling. När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våra åtaganden enligt avtalet eller våra villkor).

 

Vi kommer även att dela med oss av personuppgifter när vi anser att det krävs för att Sefina ska agera i enlighet med tillämplig lagstiftning, föreskrifter, myndighetsbeslut, för att verkställa våra villkor eller för att skydda rättigheter, egendom, Sefina eller andra.

 

Sefina har revisionsplikt enligt lag vilket också innebär att personuppgifter kan komma att behöva delas med revisionsbyrå för att en lagstadgad revision ska kunna genomföras. Revisionsbyrån är personuppgiftsansvarig enligt gällande avtal. Även revisionsbyrån blir granskade vilket vidare innebär att personuppgifterna kan behöva delas med granskade part.

 

Sefina kan komma att använda externa bolag som utför marknadsföringstjänster för Sefna. Externt är all kunddata sekretessbelagd och personer med tillgång till vår kunddata har signerat sekretssavtal. All kunddata som överförs till externa aktörer är krypterad.

 

Direktmarknadsföring via e-mail och SMS skickas för Sefinas räkning via Braze Inc (”Braze”). Sefina är personuppgiftsansvarig för den behandling som Braze utför för Sefinas räkning. Braze lagrar information om Sefinas nuvarande kunder, slutkonsumenter samt potentiella kunder. Personuppgifterna för dessa grupper är i samtliga fall insamlade av den registrerade själv. Braze lagrar följande uppgifter: Namn, eventuella personnummer, köpuppgifter, kontaktuppgifter samt kundbeteende. Sefina utför följande behandlingar utav ovan nämnda uppgifter: Insamling, lagring, sammanställning, historisk analys och kartläggning. Ändamålen med denna behandling är att Sefina ska kunna marknadsföra sig, samt tillhandahålla tjänster och service. Sefina utför denna behandling baserat på vårt berättigade intresse att marknadsföra oss till potentiella kunder.

 

Läs mer i Brazes interna säkerhetspolicy: https://www.braze.com/company/legal/security-schedule

Braze använder sig i sin tur av egna underleverantörer vilka specificeras här: https://www.braze.com/company/legal/subprocessors

 

3. VAR BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES. Vid exempelvis samarbete med våra tjänsteleverantörer för teknisk support eller motsvarande kan vi dock vara tvungna att överföra informationen utanför EU/EES.

 

Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är motsvarande den hos oss. I de fall Sefina använder, eller kommer att använda, underleverantörer eller samarbeta med partners som är etablerade utanför EU/EES-området ansvarar Sefina för att säkerställa att dessa aktörer kan garantera en säkerhetsnivå motsvarande den som upprätthålls inom EU.

 

För att säkerställa ett tillräckligt skydd för dina personuppgifter vid överföringar till länder utanför EU/EES när ett beslut om adekvat skyddsnivå från EU-kommissionen saknas har Sefina i tillämpliga fall ingått avtal med respektive mottagare av personuppgifter innehållandes standardavtalsklausuler beslutade och godkända av EU-kommissionen, inklusive men inte begränsat till de standardklausuler som har beslutats genom kommissionens beslut 2021/914/EU eller 2010/87/EU.

 

4. DINA RÄTTIGHETER

Om du vill ha ytterligare information om personuppgiftsbehandlingen kan du skicka en skriftlig begäran till Sefina på adressen St Eriksgatan 44, 112 34, Stockholm eller kontakta en av våra butiker. Kontaktuppgifter till respektive butik finns på vår hemsida www.sefina.se.

Läs mer om dina rättigheter nedan.

 

Rätt till registerutdrag (rätt till tillgång)

Du har rätt att begära ut information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig och hur dessa används. Om du vill ha sådan information kan du kontakta oss enligt kontaktuppgifterna nedan. För att skydda din integritet och dina personuppgifter kan vi komma att kräva att du identifierar dig i anslutning till din begäran.

 

. Du har rätt att begära ett sådant utdrag kostnadsfritt en gång per kalenderår, därefter tar Sefina Svensk Pantbelåning ut en avgift om 200kr per utdrag. Informationen lämnas ut elektroniskt men kan även skickas till din folkbokföringsadress eller hämtas ut i en av våra butiker.

 

Tänk på att ifall vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.

 

Rätt till rättelse

Sefina vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Därför kan du när som helst ändra dina personuppgifter genom att kontakta oss.

 

Rätt till radering och rätt till portabilitet

Du kan när som helst begära att vi tar bort personuppgifter som rör dig. Sefina kommer då att ta bort de aktuella personuppgifterna om de inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlats in eller på annat sätt behandlas. Detta kommer Sefina även att göra när du återkallar ditt samtycke till behandlingen. Därutöver har du rätt att begära att Sefina för över dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig i elektroniskt format.

 

Vi kan komma att neka din begäran ifall det finns rättsliga skyldigheter som hindrar oss från att radera vissa personuppgifter. Detta kan exempelvis följa av bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också av konsumenträttslagstiftning. I vissa fall kan vår behandling också vara nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi inte tillmötesgå din begäran om radering kommer vi istället att i så stor utsträckning som möjligt blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.

 

Rätt att återta samtycke

Om behandling baseras på ditt samtycke har du rätt att när som helst ta tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av dina personuppgifter. Om du tar tillbaka ditt samtycke upphör vi med behandlingen.

 

Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling och rätt till begränsning

Du har alltid rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som bygger på en intresseavvägning, det vill säga behandling med stöd av Sefinas berättigade intresse och du har även rätt att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter för att skicka erbjudanden eller information till dig baserade på din historik (direktmarknadsföring). Om du invänder mot sådan behandling kommer vi att upphöra med personuppgiftsbehandlingen och kommer bara behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller ifall du har lämnat ditt samtycke.

 

Vidare har du rätt att kräva att Sefina begränsar sin behandling av personuppgifterna i vissa fall. Om du anser att personuppgifterna vi behandlar inte är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om du har invänt mot behandling som sker med stöd av en intresseavvägning kan du begära begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen av att få uppgifterna raderade.

 

Rätt att inge klagomål till tillsynsmyndighet

Du kan inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att Sefinas behandling av dina personuppgifter inte sker i enlighet med gällande rätt.

 

5. ÄNDRINGAR

Denna integritetspolicy kan komma att ändras från tid till annan. Vi kommer att lägga upp meddelanden om ändringar på den här sidan och vid behov begära om förnyat samtycke från dig.

Shopping cart0
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0