Vi har lyssnat på er, och som ett led i vårt arbete med att fortsätta vara Sveriges modernaste pantbank, lanseras nu vår nya hemsida som är snabbare, snyggare och mer användarvänlig än någonsin.
Under våren väntas fler exklusiva tjänster och uppdateringar.
Kategorier
Rensa mina valI spåren av pandemin har de flesta dragit i handbromsen – men på Sefina Pantbank har man gått emot strömmen och istället satsat på framtiden. Nu sätter man ribban högre och siktar på att expandera och bli ännu större.
– Vi tror oss vara ett av de världsledande företagen inom vår bransch, en bransch som bara växer i takt med det ökade intresset av andrahandsmarknaden. När marknaden växer är det naturligt att vi växer med den och vårt arbete med digitalisering fortsätter att ge resultat, när vi nu når en bredare mål- grupp och gör det enklare för våra kunder att hantera sina lån och ärenden online, berättar Nils Klevmarken, VD för Sefina Pantbank.
”Branschen har varit lite långsam i utvecklingen, men för oss är det viktigt att våga testa nya grejer och inte bara följa strömmen, vilket vi tror har gjort oss till ett av de världsledande företagen inom branschen.
– Mathias Stjernlöf, Marknadschef
Vågar satsa när andra backar
För att öka tillgängligheten för sina kunder har den planerade digitala satsningen för Sefinas del påskyndats. Något som gett resultat då den uppdaterade webbshopen har ökat försäljningen med 20 procent under pandemiåret. Det har befäst Sefinas roll som en modern pantbank som inte är rädda för att sticka ut – och nu gör man en storsatsning på värdering på webben.
– Branschen har varit lite långsam i utvecklingen, men för oss är det viktigt att våga testa nya grejer och inte bara följa ström- men, vilket vi tror har gjort oss till ett av de världsledande företagen inom branschen. Det finns en otroligt stor kompetens och expertis inom Sefina som vi är skyldiga att dela med oss av på olika sätt.
Vi har gjort en egen webbserie med vår värderingsexpert Lie, som heter Värdefullt, flera filmer med våra lokala profiler som figurerar i kollektivtrafiken, bloggar med våra experter och vi håller regelbundet uppskattade event och utbildningar om klockor, diamanter och accessoarer likväl som märkesväskor, säger Mathias Stjernlöf, marknadschef på Sefina Pantbank.
– Att man vågar satsa handlar också om den stolthet som finns hos alla inom företaget. De flesta inleder sin karriär som pantlånare och över tid utvecklas arbetet till att också bli ett genuint intresse och en passion för branschen.
VD Nils Klevmarken firar snart 20 år inom företaget där han startade som just pantlånare. Värderingsexperten och utbildningsansvariga Lie Lundberg har mer än 30 år på Sefina och försäljningschefen Jimmy Jonasson är inne på sitt 17:e år.
Cirkulär ekonomi och personlig stil
En undersökning som Sefina Pantbank nyligen genomfört visar att fyra av fem någon gång har handlat på andrahandsmarknaden. Undersökningen visar att prislappen som ofta är lägre, tillsammans med ett ökat håll- barhetstänk, är de största faktorerna bakom det stora intresset.
– Hållbarhet är verkligen en central del för oss och många av de kunder som vi träffar. Det är vanligt att man säljer av ett gammalt värdeföremål som man inte längre vill ha och ersätter det med ett annat som vi säljer. En in – en ut.
Sen är det naturligtvis många som vänder sig till andrahandsmarknaden i investeringssyfte vintageklockor har verkligen fått en uppgång både stil- och investeringsmässigt den senaste tiden, säger Mathias Stjernlöf.
Investera och fynda tryggt
Idag finns det många aktörer på andrahandsmarknaden och att handla direkt från en privatperson kan innebära en hel del risker. För att vara säker på att man inte betalar för mycket för ett föremål, eller att fyndet verkligen är ett fynd och inte för bra för att vara sant, så krävs en del förkunskaper.
”När vi värderar och säljer föremål så försöker vi också lära våra kunder om vad de ska leta efter för att urskilja äkta från falsk så gott det går
– Jimmy Jonasson, Försäljningschef
I värsta fall är ”fyndet” en kopia eller stöld-gods. Den slant som man eventuellt kan spara genom att handla privat kan i själva verket göra köpet dyrare i slutändan.
– Vi träffar dagligen kunder som blivit lurade när de handlat privat eller genom oseriösa aktörer. Man tror att man gjort ett riktigt kap men istället står man med en kopia.
Just nu är det väldigt bra gjorda kopior på fina vintageklockor som cirkulerar och det är svårt att se skillnad om man inte är ordentligt påläst. När vi värderar och säljer föremål så försöker vi också lära våra kunder om vad de ska leta efter för att urskilja äkta från falsk så gott det går, säger Jimmy Jonasson, försäljningschef på Sefina Pantbank.
”Hållbarhet är verkligen en central del för oss och många av de kunder som vi träffar.”
– Mathias Stjernlöf, Marknadschef
Nytt försäljningsrekord
Det ökade intresset för andrahandsmarknaden och vintage stärks dessutom av försäljningsrekordet 2020 – när Sefina sålde värdeföremål för 80 miljoner kronor. När det kommer till dyrare inköp och investeringar så vill man ha en garanti på att det är äkta och att allting går rätt till.
– Trenden inom vintage och andrahands- marknaden har aldrig varit hetare och redan nu under första delen av 2021 har vi märkt hur allt fler vänder sig till oss för att få sina föremål värderade utav en av våra experter men också för att investera i sig själv. I år uppskattar vi att vi kommer nå en försälj- ning på 100 miljoner kronor, avslutar Jimmy Jonasson.
”När marknaden växer är det naturligt att vi växer med den och vårt arbete med digitalisering fortsätter att ge resultat, när vi nu når en bredare målgrupp och gör det enklare för våra kunder att hantera sina lån och ärenden online”
– Nils Klevmarken, VD
