Har du hunnit se den nya succéfilmen ”House of Gucci” med Lady Gaga i huvudrollen än? Filmen är baserad på den verkliga historien om Gucci och avslutas med Tom Fords modevisning för hans första kollektion för Gucci som blev startskottet för hans framgångsrika karriär. Om du är nyfiken på hur det gick för Ford sen så kan du läsa vidare. Har vi tur gör de en film även om Fords historia i framtiden, den är inte heller fy skam.

 

Hur karriären startade

Tom Ford växte upp i Austin i Texas och utvecklade tidigt ett intresse för design och konst. Det startade med att han ständigt möblerade om och inredde i sina föräldrars hus. Turligt nog var hans föräldrar väldigt stöttande i hans kreativa intresse, och hjälpte honom genom att bidra med de kurser och material han behövde. Han hade tidigt även ett intresse för mode och redan i grundskolan klädde han sig annorlunda från de andra och bar en läderportfölj istället för ryggsäck till skolan. Trots det valde han till en början en annan inriktning.

Ford flyttade till New York för att studera konsthistoria På New York University. Efter ett år hoppade han dock av skolan och flyttade till Los Angeles, där han började jobbade som skådespelare i reklamfilmer.

Efter några år flyttade Ford tillbaka till New York och började studera på Parsons School of Design där han 1986 tog en examen i arkitektur.

 

Ford bytte inriktning

Tom Ford startade sin karriär inom mode med att jobba på ett företag som sålde träningskläder.

Efter examen var Ford fast besluten om att han ville börja jobba med mode. Han siktade in sig på att få ett jobb hos träningsklädesdesignen Cathy Hardwick och ringde hennes kontor varje dag i en månad innan hon till slut gick med på att ta ett möte med honom. Mötet gick uppenbarligen bra då hon erbjöd honom ett jobb som designassistent och han jobbade där i två år.

Efter två år, 1988, började Ford jobba med att designa jeans för Perry Ellis. Han jobbade där i två år, tills han började tröttna på att designa amerikanskt mode.

I en intervju med The New York Times sa han vid ett senare tillfälle:

“If I was ever going to become a good designer, I had to leave America. My own culture was inhibiting me. Too much style in America is tacky. It’s looked down upon to be too stylish. Europeans, however, appreciate style.”

 

Tom Ford återupplivade Gucci

I slutet av 1900-talet gick modehuset Gucci igenom en stor kris vilket du kan läsa om i mitt tidigare inlägg om Gucci.

De anställde då Tom Ford som Design Director, då Fords vision och talang inom mode var precis vad de ansåg sig behöva. Han flyttade till Milano och lyckades skapa en damkollektion som tog modevärlden med storm.

Han fick högt förtroende inom Gucci och inom 6 månader släppte han sin första herr-kollektion. Efter två år fick han förtroendet att bli Creative Director på Gucci. Han gjorde flera kollektioner efter det för både kvinnor och män, och han designade även handväskor, skor, andra accessoarer och tog fram två nya dofter till Gucci. Hans kollektioner blev extremt hyllade, och han lyckades få Gucci att ta tillbaka sin plats på marknaden.

1999 köpte Gucci Group upp Yves Saint Laurent och Ford blev då Creative Director även för Yves Saint Laurent. Han pendlade mellan Gucci i Milano och YSL i Paris och designade ca 16 kollektioner per år. Han gjorde en väldigt imponerande insats även på YSL, men blev bara kvar i några år innan han gick vidare i karriären.

2004 lämnade Tom Ford Gucci Group efter 14 framgångsrika år.

 

 

Tom Fords eget varumärke

När Tom Ford slutade på Gucci ville han skapa sitt eget varumärke: Tom Ford. 2005 lanserades hans första kollektion som bestod av dofter, smink och glasögon. Hans glasögon blev genast populära och designen var en klassisk bågform med en modern touch. Året efter lanserade han sin första klädkollektion för sitt eget varumärke vilket var en kollektion för män. Det var en exklusiv kollektion med smokingar och kostymer som snabbt sågs bäras av kändisar som bland annat Brad Pitt, Bradley Cooper och David Beckham.

Efter att herrkollektionen blivit succé lanserade han även en damkollektion några år senare, 2010.

Idag är Tom Fords varumärke mest känt för klassiska herrkläder och glasögon. I herrkollektionerna kan man hitta kläder i olika färger, stilar och material för att det ska finnas något för alla smaker.

 

 

Tom Fords höjdpunkter

Trots att Ford har gjort enormt mycket olika saker finns det några saker som man ofta kopplar Tom Ford med lite extra. Här är några av sakerna som i alla fall jag tänker på när jag tänker på Tom Ford.

 

Reklamfilmerna

Eftersom att Ford hade en bakgrund inom reklam-branschen, och vid tiden han skapade sitt eget varumärke även jobbade med film, la han mycket fokus på sina reklamfilmer, något som gjorde att varumärket spreds och nådde ut till många. Reklamfilmerna var sensuella och nakna, idag starkt kritiserade, men i starten togs de emot bättre. Varumärket har fått många anmälningar och även fällts av reklamombudsmannen för sexism, men Tom Ford försvarar sig med att “avbildningen av kvinnan i annonsen är avsedd att avspegla att doften är intim, personlig och någonting som man bär direkt mot huden”. Något som absolut kan diskuteras vidare, men det var ju inte riktigt fokuset i det här inlägget.

 

Modevisningarna

Inom modebranschen är Tom Fords modevisningar i USA en av årets höjdpunkter. VIP-gäster från hela världen åker dit för att få titta på hans kollektioner inom allt från herr- och damkläder, till träningskläder och accessoarer. Modevisningarna är väldigt påkostade och väluttänkta och han har givetvis hyrt in de främsta modellerna inom branschen.

 

Kostymerna

Kostymerna är en av Fords mest omtyckta plagg – de är tidlösa, exklusiva och välgjorda. De klassiska kostymerna är bredare i axlarna och tajtare runt midjan med längre ärmar, en väldigt maskulin kostymsiluett, som de även skräddarsyr efter kunden. De tillverkar massvis med skräddarsydda kostymer utifrån varje kunds kroppsform varje dag. De är sydda med väldigt exklusiva material och har blivit en symbol för manlig elegans. Många unika, uppsydda plagg har burits på röda mattan av kändisar på exklusiva events.

 

Damkollektionerna

Tom Ford är omtalad för att ha vågat göra mode sexigt igen, vilket visade sig redan i de tidiga dam-kollektionerna för Gucci.

Som tidigare nämnt lanserade Tom Ford sin första damkollektion 2010. Det var under modeveckan i New York under tidig höst det året som kollektionen först visades upp, men då endast för några få inbjudna personer. När kollektionen senare den hösten spreds till allmänheten visades bilderna först exklusivt upp i Vouge. Jag skulle själv gissa på att han hade erfarenheterna från Gucci i bakhuvet efter att ha sett hur illa det kan gå om ett varumärke är för lättillgängligt då Fords första damkollektion var liten och exklusiv, och såldes endast i hans egna butiker.

Idag har Tom Ford släppt fler damkollektioner, som även dom speglas av elegans och exklusivitet.

 

Glasögonen

I Fords första kollektion lanserade han både glasögon och solglasögon. Ford är känd för att vara en innovativ designer med en förmåga att se framtidens trender. Detta har speglat sig i designen på hans bågar som har tydliga influenser från 50- och 60-talet, men ofta med moderna och innovativa detaljer. Formerna på bågarna är tidlösa, eleganta och utstrålar exklusivitet, som det mesta i hans kollektioner. Precis som i Fords klädkollektioner är designen på bågarna en blandning mellan retro och modern stil med mycket genomtänkta detaljer.

Tom Fords glasögon är populära än idag då de har en klassisk design och aldrig tycks gå ur tid.

 

 

Tom Fords varumärke idag

Idag finns det 51 Tom Ford butiker världen över. Det är fortfarande Tom Ford själv som är chefsdesigner för varumärket och lanserar nya kollektioner varje år som visas upp under modeveckan i New York.

Varumärket riktar sig idag till män och kvinnor som är säkra i sin stil, och ja – har råd.

 

Tom Ford på andrahandsmarknaden

Kläder och accessoarer från Tom Ford har ofta ett högt andrahandsvärde och vi ser dom inte sällan på auktioner hos Kaplans, och hos oss för den delen, framför allt solglasögonen. Om du har ett par Tom Ford solglasögon, eller andra accessoarer som du inte använder längre kan det vara en bra idé att sälja av dom, och köpa ”nya” på andrahandsmarknaden som du tycker om mer. På så sätt spenderar du inte några pengar på det.

Om du är sugen på att investera i kläder eller accessoarer från Tom Ford rekommenderar jag såklart också att alltid titta på andrahandsmarknaden först, för att vara snäll både mot plånboken och miljön. Håll utkik i vår webbshop!

 

Bonus: 5 fun facts om Tom Ford

Om du inte har fått nog av att läsa om Tom Ford och hans framgångar än kommer här 5 fun facts.

  1. När Tom Ford jobbade med Yves Saint Laurent var det inte bara frid och fröjd. Trots att Tom Ford lyckades dubbla deras försäljning under sina år på YSL var det en stor konflikt mellan YSL och Ford. Efter YSL:s första modevisning med Ford som chefsdesigner fick Ford ett brev från YSL där det stod: “På 13 minuter förstörde du det jag jobbat på under 40 år”.
  2. Daniel Craig har burit Tom Ford i totalt fyra Bond-filmer nu, allt ifrån kostymer, solglasögon, manschettknappar och kappor.
  3. Tom Ford vägrade designa kläder till Melania Trump, på grund av sina starka politiska åsikter.
  4. Vi har väl förstått vid det här laget att Tom Ford jobbar hårt, men hinner han ens sova? Japp, men högst 3-4 timmar varje natt enligt honom själv.
  5. Ford badar 3-5 gånger om dagen enligt en intervju i Vouge. Man kan ju fråga sig hur han hinner med det också, men med tanke på hur lite han sover så ska det nog gå att klämma in i hans fullspäckade schema.

Shopping Cart
There are no products in the cart!
Totalsumma:
0,00:-
Totalsumma:
0,00:-
Continue Shopping
0