Tiffany & Co öppnar sin första butik i Sverige

- Här är allt du behöver veta om lyxvarumärket

29/04-2021

I slutet av sommaren 2021 förväntas Tiffany & co öppna upp dörrarna till sin första butik i Sverige; på Birger Jarlsgatan i Stockholm, med de exklusiva varumärkena Gucci och Louis Vuitton som grannar. Efter att ha funnits på marknaden i nästan 180 år har de en hel del spännande historia i bagaget! Här går jag igenom allt du behöver veta om Tiffany & Co.

Tiffany & Co startades upp med endast 1000 dollar i startkapital och är idag värt flera miljarder dollar och är ett av de mest väletablerade smyckesföretagen i världen. Här går jag igenom deras  historia, och delar även med mig av lite tips till dig som funderar på att investera i ett smycke från Tiffany’s.

Om Tiffany & Co

Tiffany & co är en kedja som är välkänd framförallt för sina exklusiva diamantsmycken och sterlingsilver, men har även ett stort utbud av andra smycken, porslin, dofter, klockor och en hel del annat.

Idag har de ungefär 200 butiker runt om i världen. Den hittills enda butiken som funnits i Norden har legat i Köpenhamn, men nu får alltså även stockholmarna möjligheten att besöka butiken på sin hemmaplan.

Charles Tiffany

Charles Tiffany föddes den 15 februari 1812 i Connecticut. Hans pappa drev ett bomullsföretag där Charles jobbade med administrativa uppgifter. Det sägs att det var under tiden där som han utvecklade sitt intresse för marknadsföring och affärer, vilket hjälpte honom rejält i sin framtida karriär. Charles Tiffany är känd för att vara en duktig affärsman med stort intresse och kunskap om ädelstenar och juveler.

Tiffany & Co grundades

Tillsammans med sin barndomsvän John B. Young bestämde han sig för att starta upp en egen butik på Manhattan i New York City som skulle sälja kontorsmaterial, och de hade inte en särskilt stor budget för detta. Charles pappa hjälpte till att finansiera satsningen med 1000 dollar, och det var allt de hade som startkapital till det miljard-dollar företag det är idag. Butiken grundades 1837 och strax därefter köpte även Charles kusin Ellis in sig i företaget.

Ellis kom in i företaget med ny kunskap om juvelarbete och de började då fokusera allt mer på exklusiva varor, och lämnade kontorsmaterial mer och mer bakom sig. I och med den nya satsningen fick de ett mycket bra rykte, många nya kunder och kunde satsa helhjärtat på lyxiga produkter som höll hög kvalité.

När Ellis hade kommit in som delägare hette företaget Tiffany, Young & Ellis, men när Charles Tiffany köpte ut de andra delägarna år 1853 från företaget bytte det namn till Tiffany & co, men oftast säger man bara Tiffany’s.

Tiffany’s kreativa marknadsföring

Charles Tiffany hade sedan tidigare en bakgrund inom marknadsföring och kom ständigt på nya kreativa sätt att marknadsföra företaget på. Charles var självklart noga med att produkterna de sålde höll hög kvalité, men han la även stort fokus på att göra köpet till en upplevelse för kunden, och jobbade därför även passionerat med att göra fina förpackningar och kataloger.

”Blue book”

1845 publicerade Tiffany’s sin första postorderkatalog, som de kallade för ”blue book”. Efter denna lansering fortsatte de med att lansera produktkataloger kontinuerligt som en viktig del av deras marknadsföring. Tiffany-katalogen var faktiskt en av de första katalogerna som trycktes i fullfärg och den var helt gratis fram till 1972, sen började de ta betalt för den. Det hindrade dock inte att kunderna fortfarande ville ha ett exemplar av katalogen, 1994 nådde katalogen 15 miljoner människor.

Än idag producerar Tiffany sin katalog som de skickar ut till sina prenumeranter, men den fyller inte lika stor funktion i deras marknadsföringsstrategi längre.

1961 släpptes filmen Breakfast at Tiffanys där Audrey Hepburn spelar huvudrollen. Varumärket var då redan sen långt tillbaka väletablerat på marknaden, men fick ändå positiva följder av filmen. Vid den här tiden hade dock Charles gått bort ca 60 år tidigare, och fick såklart därför aldrig se filmen. Efter filmen släppts kom Tiffany’s att bli en symbol för fransk lyx och amerikansk ungdom.

Idag ligger deras fokus på att nå ut till kunder genom annonser; allt ifrån annonser på busshållplatser, till i tidningar och online. De har även inlett samarbeten med kända profiler som bland annat Lady Gaga och Kendall Jenner för olika kampanjer.

Tiffany blue

När jag tänker på Tiffany är det första som kommer upp i mitt huvud den turkos/blå färgen som har  blivit en extremt stor del av varumärket
(färgkod: #0ABAB5 för den intresserade). Färgen kallar de för ”Tiffany blue” och till en början använde de färgen som omslagsfärg till deras ”blue book”, men idag utsmyckar färgen allt från deras förpackningar och påsar till en stor del av deras produkter. Tiffany varumärkesskyddade färgen år 1845, och har använt sig flitigt av den sedan dess.

Tiffany’s butiker

Den första butiken öppnades i samband med att företaget grundades 1837 och låg på Manhattan i New York City. Några år senare, 1850, öppnade de en butik i Paris. I och med detta etablerade Tiffany uttrycket sterlingsilver i USA, då de upptäckte att Européerna hade en annan standard på silver än vad de hade i USA.

1868 startade de upp butiker i London och Geneve, och därefter startade de upp allt fler butiker runt om i världen.

Tiffany’s mest kända butik ligger på Fifth Avenue i New York, den mest exklusiva shoppinggatan i New York. Idag har de ca 200 butiker runt om i hela världen, varav 52 av dom ligger i storstäder runt om i Europa.

Produkterna

Som tidigare nämnt sålde Tiffany ursprungligen kontorsmaterial. Ungefär 10 år senare, när Ellis hade köpt in sig i företaget och bidrog med sin expertis inom juvelarbeten började Tiffany’s sälja allt mer exklusiva varor och även smycken. De anpassade sig dock ständigt efter marknaden och när det amerikanska inbördeskriget bröt ut 1861 la Charles stort fokus på att tillverka svärd, medaljer och annan krigsutrustning som han sålde till soldaterna.

I början av 1900-talet, i samband med att Charles gick bort, tog hans son Louis över företaget. Louis var en mycket duktig konstnär och glastillverkare, och när han började driva företaget började de tillverka allt mer konstföremål av olika slag.

De breddade sitt utbud i takt med att företaget växte och i slutet av 1980-talet började Tiffany’s även tillverka dofter. Den första parfymen de lanserade var en blommig doft för kvinnor och två år senare lanserade de även en doft för män.

Företaget säljer än idag exklusiva smycken av hög kvalité och har även ett brett utbud av andra varor, som bland annat klockor, dofter och inredning.

Vem äger Tiffany & Co idag?

Idag är det den franska lyxkoncernen LVMH som äger Tiffany & co, de köpte upp företaget 2019 för 16,2 miljarder dollar. LVMH äger även stora varumärken som Louis Vuitton, Dior, Marc Jacobs och många fler.

Funderar du på att investera i ett nytt smycke?

Håll utkik i vår webbshop om du är sugen på att investera i ett nytt fint smycke eller annat föremål från Tiffany & Co, det hör inte till ovanligheterna att vi får in fina klockor, smycken och porslin från Tiffany’s.

Som med de flesta välkända, exklusiva märken florerar det tyvärr mycket kopior av Tiffany’s smycken och klockor på marknaden. Om du har något föremål hemma som du är osäker på om det är äkta eller inte, eller på vad det kan vara värt så är du varmt välkommen in till oss för att få det värderat av våra experter!

Emelie Smolle

Emelie är vår modeexpert & en vass trendspanare. På Emelies blogg kan du följa de senaste trenderna inom fashion och accessoarer och ta del av insatta stiltips.

tack!

Din vintagebox är beställd, och du kommer snart att få ett bekräftelsemail.
Shopping Cart
There are no products in the cart!
Totalsumma:
0:-
Totalsumma:
0:-
Continue Shopping
0