Allt om Corum

09/11-2020

Corum ligger bakom flera klassiska klockor med en unik och banbrytande design. Men allt har inte gått vägen för Corum. I den här artikeln tittar vi närmare på de schweiziska klockinnovatörernas toppar och dalar.

Tillbaka

Allt om Corum

Och hur Corum krashade ett vördat varumärke

Klockmärket Corum har en intressant historia. Corum grundades för att skapa exklusiva, banbrytande och unika klockor. Under många år var Corum just det. Exklusiva. Corumklockor bars av presidenter och Nobelpristagare. Vissa modeller ökade snabbare i värde än vad Teslaaktier gjort på senare år. Men sedan hände något och framgångarna vände.

Vilka är Corum?

Corum är ett schweiziskt klockmärke känt för vågad och innovativ design. Corum grundades i La Chaux-de-Fonds, Schweiz av Gaston Ries och hans brorson, René Bannwart 1955. Grabbarna var hyfsat snabba med utvecklingen av sina klockor och fick ut sina första armbandsur på marknaden redan året efter.

Corum är kända för att ta ut svängarna när det kommer till form och design. Ett tidigt exempel på en Corum-klocka med vågade och oortodoxa former är klockan “The Chinese Hat”. The Chinese Hat var Corum första försök att få till en design som verkligen sticker ut från mängden.

Klockan Chinese Hat liknar till formen den rishat som kinesiska bönder bär (eller i varje fall den typ av hatt som vi västerlänningar förknippar med kinesiska bönder). Den har ett stort brätte som omger en mindre urtavla. Brettet är ofta bestyckat med diamanter. Boetten är också svagt kurvad för följa att handledens form. En påkostad klassiker som idag är väldigt eftertraktad och nyligen återlanserades i en limiterad utgåva.

En annan Corum-klassiker är de ikoniska Gold Coin-modellerna som lanserades 1964. Precis som namnet antyder liknar den här modellen ett guldmynt. Urtavlan är i solitt guld präglat med en gulddollar i relief. Guldmynt-modellerna från Corum tillverkades i extremt små upplagor, främst för kända och viktiga personer som amerikanska presidenter.

Corum Heritage Coin Watch i guld

En klocka från Corums storhetstid. En Corum Heritage Coin Watch i  guld i 20-dollarsutförande. 

 

En känd bärare av Corum Gold Coin är den republikanske presidenten Ronald Reagan som slog ett slag för Corum Gold Coin genom att bära en sådan på tidskriften Times omslag 1980. Men Reagan är inte den enda presidenten med att bära en Corum Gold Coin. Hittills ska hela sex amerikanska presidenter från Johnson till Trump, och flera Nobelpristagare ha burit den ikoniska klockan.

Tidigare amerikanska presidenten Ronald Reagan håller tal i Via Huset införd Corum Gold Coin klocka

Den tidigare presidenten Ronald Reagan håller tal i Vita huset iförd en Corum Heritage Coin Watch. 

Corum-klockor i tiden

I början av 1980-talet började Corum satsa på lite mer avancerade armbandsur med en ännu mer vågad design än tidigare. Det kanske mest talande exemplet på denna designfilosofi är klockan Corum Golden Bridge som utvecklades av urmakaren Vincent Calabrese och lanserades 1980.

En Corum Golden Bridge har ett smalt rektangulärt urverk som sträcker sig från boettens undersida till dess översida, likt en bro. Urverket är synligt både framifrån och bakifrån eftersom boettens baksidan består av genomskinligt glas och klockan saknar urtavla. Man istället säga att det är det broformade urverket som utgör urtavlan.

Corum Golden Bridge var en vågad satsning som skulle falla väl ut för det schweiziska klockmärket. Modellen blev snabbt en succé och gav Corum det erkännande som de länge strävat efter, att få komma in i finrummet som ”äkta” klocktillverkare.

De tidiga Bridge-klockorna från Corum är lyxiga men diskreta dressklockor som gör sig väl till smoking och formell klädsel. Nyare Corum Bridge-klockor är i regel betydligt större och ännu mer exklusiva. 2005 lanserade en Corum en ny kollektion klockor i Bridge-serien för att fira företagets 50-årsjubileum. Många av Corums nyare modeller ges enbart ut i mycket små upplagor.

 

Mina Corum-favoriter

En blå äldre Rolls-Royce sedd framifrån.

En äldre Rolls-Royce med den karaktäristiska grillen. Inspiration till en av Corum mest uppmärksammade klockor som togs fram i samarbete med just Rolls-Royce. 

Personligen tycker jag att de nyare Bridge-klockorna från Corum är betydligt mer intressanta än de tidigare modellerna. Inte minst den nya Bridge-modellen med rund boett som kom ut 2016. Den nya designen gör att kontrasten mellan den runda boetten och det långsmala urverket blir ännu mer slående än på de tidigare modellerna, där även boetten var rektangulär.

Jag måste även passa på att nämna den kanske mest udda klockmodellen från Corum. Närmare bestämt Corum Rolls-Royce som lanserades 1976 i samarbete med den brittiska limousintillverkaren. Något som var det första kända exemplet på ett samarbete mellan en klocktillverkare och ett exklusivt bilmärke. En Corum Rolls-Royce är onekligen en klocka man lägger märke till.

Boetten på en Corum Rolls-Royce är formad likt grillen på just en Rolls-Royce. Somliga skulle nog säga att det är en hyfsat vulgär klocka. Eller till och med billig, trots att den tillverkades i guld och kostade en rejäl slant.

 

Vem står bakom Corum?

Corum har haft ett par olika ägare genom åren och ägs, till skillnad från Rolex, inte av en stiftelse. En av de mer uppmärksammade ägarna var Severin Wunderman som under sin tid lanserade Corums omtalade Gucci-kollektion. Wunderman köpte Corum 2000 och tillträdde som VD samma år.

Wunderman som hade en gedigen bakgrund i klockbranschen och startade exempelvis modehusets Guccis klockdivision i samarbete med Aldo Gucci.  Wunderman designande många minnesvärda och populära klockor åt Gucci genom åren.

Samarbetet pågick ändå tills 1997 då Gucci köpte ut Wunderman. Några år senare köpte Wunderman själv rättigheterna till Corum. Under sin tid hos Corum tillämpade Wunderman många av de idéer han prövat under sin som ledare för Guccis-klockavdelning.

På Baselmässan 2000, alltså samma år som Wunderman tillträdde som Corums ledare, lanserades man hela tolv nya modeller. Ett rekord som står sig än idag.

Wunderman ledde Corum fram till sin död 2008. Man ska inte tala illa om de döda. Men jag vågar påstå att Wundermans ledarskap gav upphov till både framgångar och en del bakslag som vi ska återkomma till snart.

Några år efter Wundermans bortgång köptes Corum av det kinesiska företaget China Haidian Holdings Limited, idag kallat Citychamp Watch & Jewellery Group. Citychamp har flera klockmärken i sin portfölj som Eterna och Rotary.

 

Corum på 2000-talet

När jag började jobba på Sefina för 16 år sedan var Corum ett starkt varumärke. Corums Admiral´s Cup modeller var rentav en av de mest populära klockorna man kunde ha just då. Faktum är att vi hade kunder som kunde sätta sig på ett tåg i TIMMAR bara för att få köpa en sådan i någon av våra butiker.

Andrahandsvärdet på klockor från Corum var väldigt starkt. Vid den här tiden kunde vi belåna en Corum Admiral´s cup till ungefär samma värde som en Rolex Submariner. Men sen hände något.

Allt färre började fråga efter Corum-klockor. Modeller som tidigare knappt hunnit landa i butiker innan de var borta blev plötsligt svårsålda. Det verkade som Corum gått vilse bland trenderna.

Jag tror helt enkelt att Corum drabbades av hybris när e-handeln började ta fart på allvar och när de såg möjligheter att sälja massvis med klockor världen över. Här kom nog det första misstaget. Man började sälja för många klockor till för många människor. Corum förlorade därmed sin exklusivitet. De blev ett klockmärke bland andra.

Corums misstag skulle snart straffa sig. Priserna på många klockmodeller från Corum sjönk. Helt plötsligt kunde man köpa en Corum Trapéze på Ebay för några tusenlappar för att sedan – om man var snabb – sälja den i Sverige för betydligt mer. Just denna manöver såg vi flera gånger här på Sefina.

Helt plötsligt dök det upp nya Corum-klockor av olika slag på auktioner. Klockor som till en början såldes dyrt men i takt med att ryktet om att man kunde köpa Corum billigt i USA blev känt dog den svenska marknaden. Jag är ganska säker på att efterfrågan på Corum-klockor ute på de europeiska marknaderna gick samma öde till mötes.

Visst fanns Corum-klockor modeller som fortfarande var dyra. Gold Coin och Gold Bridge-modellerna har alltid kostat mycket pengar. Men då var det främst materialet som kostade. Limiterade upplagor kunde behålla ett visst värde. Men inte ens den taktiken fungerade särskilt länge.

Bara för att man limiterar något så betyder det inte att det sticker iväg i andrahandsvärde. Om man gör det varje år, modell efter modell. Ja, när alla modeller är limiterade, vad är meningen med att köpa en limiterad klocka då?

Att producera för mycket är aldrig bra. Och det var nog här Corum tappade fotfästet. Tänk efter själv. Hur roligt är det att ha något som alla andra har? Lek med tanken att Rolex skulle sälja ut sig på nätet och börja tillverka Daytonas på löpande band. Skulle priset öka eller sjunka då?

Precis, Corum slutade vara professionella i den mening att man slutade vårda sitt varumärke. Det här med att vårda sitt varumärke är något som Rolex, Omega, IWC har järnkoll på. De tillverkar visserligen många klockor. Men inte så många att varumärket urvattnas.

Trots att Rolex produceras omkring 800 000 klockor per år är väntetiden på flera modeller åtskilliga år. De har lyckats kombinera volym med exklusivitet. Något som Corum missade.

 

Corum gör comeback i lyxligan

Idag har Corum lyckats återhämta sig ganska väl. Ett exempel är nyutgåvan på de klassiska Chinese Hat-modellen som bara släpptes i 30 exemplar. Ett smart sätt att skapa uppmärksamhet och ett sug efter standardmodellerna. Kanske har Corum lärt sig av tidigare misstag, den som lever får se.

Jag gillar Corum men då främst deras Admiral-modeller, inte den ”första” från 1960 utan den mer aggressiva varianten från 1983 och framåt. Jag tycker att de marina flaggorna ger ett snyggt färgspel till klockan. Men personligen ser jag helst att de sitter på glasringen istället för på urtavlan.

Skulle jag köpa en klocka från Corum idag så skulle jag satsa på en Admiral´s Cup i guld från 2006. Den skulle passa perfekt när jag glider runt med båten i Stockholms skärgård. Modeller som Sugercube, Bubble, Trapaéze och Coin har alla passerat min ägo men bara för att direkt efter inköp sälja vidare och tjäna en slant. Tack Corum för den dealen.

Corum kommer att finnas kvar som klocktillverkare med sina limiterade modeller och sina stundtals knasiga former och skepnader. En Corum Admiral´s cup är en klassiker och kommer med all sannolikhet bli för Corum vad Submariner är för Rolex. En klassiker som aldrig går ur tiden helt enkelt.

I mina ögon kan en Corum vara ett bra köp. I varje fall om köpt den till rätt pris och om du känner till deras historia. Men om du köpt en Corum dyrt utan att att ha koll på deras tidigare felsteg och giriga strategier så blir jag inte direkt imponerad.

 

Investera i en klocka från Corum?

Man kan investera i allt, men som alltid handlar det om att ha lite tur. Att hitta en bra deal och sedan vänta tills rätt tillfälle uppenbarar sig. Hade jag möjlighet så skulle jag köpa en Admiral´s Cup från mitten av nittiotalet eller från sent nittiotal.

Corum Admiral's Cup klocka

Jag tror inte att det finns så många Admiral’s Cup från nittiotalet kvar i bra skick. Skulle du hitta en i bra skick kan du ha ett fint investeringsobjekt på gång. Och skulle du hitta en Chinese Hat från sextiotalet är det bara att slå till direkt. Det är egentligen en dam-modell men jag skulle inte tveka en sekund att bära den själv, trots att jag min handleder inte är särskilt damiga.

 

Kuriosa om Corum

Corum är inte bara ett varumärke som tillverkar armbandsur. Corum är också en provins i den centrala delen av Turkiet. Turkiska Corum har totalt 597 065 invånare och en areal på 12 883 km².

Provinshuvudstaden är Çorum men det är högst oklart huruvida medborgarna bär klockor av märket Corum mer än andra människor. Man kan tycka att deras borgmästare borde ha fixat en sponsordeal med klockmärket Corum. En Corumklocka på stadshuset kanske vore något. Men mycket talar faktiskt för att invånarna här hellre bär Rado.

Att de finns klockor i Turkiet är i alla fall klart. För några år sedan satte brittiskan Jenny Miller världsrekord genom att bära 51 olika klockor på sina armar samtidigt. Tilltaget ägde rum i den turkiska huvudstaden Istanbul och man får förmoda Jenny införskaffade en stor av klockorna lokalt.

 

Jimmy Jonassson

Jimmy Jonasson är försäljningschef på Sefina och har mer än 20 års erfarenhet av värdering. Han är också en av företagets kunnigaste klockexperter. Vintagefrälst hifientusiast privat.

tack!

Din vintagebox är beställd, och du kommer snart att få ett bekräftelsemail.
Shopping Cart
There are no products in the cart!
Totalsumma:
0:-
Totalsumma:
0:-
Continue Shopping
0