Chanel

- Hur blev Chanel ett av världens största modeimperium?

22/01-2021

Coco Chanel har bidragit till modevärlden med ikoniska kläder, klassiska väskor och världens mest berömda parfym. Men hur lyckades hon egentligen gå från underklassen till att bli en av världens mest framgångsrika modeskapare?

Hur Gabrielle blev Coco

Gabrielle Bonheur Chanel, grundaren av Chanel, föddes 1883 i Frankrike. Hennes familj var fattig och hon hade en tuff barndom då hennes mamma gick bort när hon var 12 år och hennes pappa lämnade då henne och hennes 4 syskon på ett barnhem. På barnhemmet spenderade Gabrielle mycket tid på att lära sig sy och vid 18-års ålder flyttade hon till ett kloster där hon fortsatte sy, framförallt för att försörja sig, men hennes egentliga dröm var att bli artist. När hon var runt 20 år jobbade hon några år som varietéartist, och det var då hennes smeknamn ”Coco” föddes.

Coco slog aldrig igenom som artist, hon sägs ha varit väldigt charmig och karismatisk på scen, men hennes röst räckte inte riktigt till, så vid 23-års ålder tog artistkarriären slut.

När Gabrielle blev vuxen skämdes hon över sin uppväxt och hittade därför på en egen historia om vad som egentligen hände. Hon slutade använda sitt gamla namn och använde endast Coco Chanel, och hon påstod att hon hade en rik pappa som bodde i USA. När hon blev äldre och hade startat upp sitt företag köpte hon även sina syskons tystnad genom att ge dom hus, bilar och pengar så att de inte skulle avslöja sanningen om hennes fattiga uppväxt.

Startskottet på karriären

Coco ville lägga småstadslivet bakom sig och strävade ständigt efter att ansluta sig till överklassen. Under tiden hon jobbade som varietéartist lärde hon känna många framgångsrika män och fick snabbt en umgängeskrets som bestod av affärsmän och kändisar. Det sägs att männen är en stor anledning till att Coco lyckades bygga upp den karriären hon gjorde och lyckades som modeskapare då hon själv till en början hade väldigt ont om pengar. Coco är känd för att ha haft många älskare i sitt liv, ibland flera samtidigt, och det var ingenting hon var blygsam med. Hennes livsstil har blivit kritiserad av många, men med de ekonomiska resurserna hon fick av sina män kunde hon öppna sin första butik.

En av Cocos älskare var den förmögne Étienne Balsan som ägde ett företag inom textilbranschen. Hon flyttade in med honom i hans slott och levde det lyxliv hon strävat efter i hela sitt liv, och genom Balsan lärde hon känna ännu fler män från överklassen.

Första butiken öppnade 1910

När Coco var 27 år öppnade hon sin första butik som låg i Paris. Under tiden Coco bodde med Balsan i slottet började hon designa hattar, och i hennes första butik var det just hattar hon sålde.

Sin andra butik öppnade hon i norra Frankrike 1913 och då började hon bredda sitt utbud och gick från att endast sälja hattar till att börja sälja även vardagskläder.

Efter det rullade det på för Coco och hon öppnade fler och fler butiker, och år 1935 var hon Frankrikes rikaste kvinna och hade ca 4000 anställda.

När andra världskriget bröt ut 1939 var Coco tvungen att lägga företaget på is och fick be all sin personal att gå hem då hon ansåg att det inte var möjligt att jobba på som vanligt under kriget. Det var i alla fall vad hon själv sa, en annan version som det spekuleras i är att hennes anställda strejkade en tid innan kriget bröt ut på grund av att de var missnöjda med arbetsförhållandena. Det sägs att Coco tolkade detta som otacksamhet och valde därmed att säga upp samtliga anställda. Oavsett vilken version som faktiskt stämmer så stängde alla butiker ner och företaget låg nere i nästan 15 år.

Under kriget hade hon ett förhållande med en nazistofficier som hon bodde tillsammans med på hotell Ritz i Paris. Det spekulerades i hur mycket Coco var inblandad i beslut som togs under Tysklands ockupation av Frankrike och fransmännen ifrågasatte hur nära Coco var de tyska ockupanterna. I och med detta vände fransmännen Coco ryggen eftersom hon enligt dom hade svikit Frankrike under kriget och när kriget var över såg det till en början tufft ut för Chanel att återfå sin plats på marknaden.

Det som räddade företaget när hon försökte starta upp det igen år 1953 var att familjen Wertheimer, som är en av världens rikaste familjer, hjälpte till att finansiera företaget. På grund av den respekt fransmännen hade för dom såg man förbi vad Coco hade gjort och Chanel återfick sin plats på marknaden. Idag är det familjen Wertheimer som äger Chanel-imperiet.

Om Coco Chanel

Trots sin bakgrund som sömmerska sydde aldrig Coco någonting själv för företaget. Hon var noga med att hon endast stod för idéerna och designen på plaggen och accessoarerna, och ville inte förknippas med att vara sömmerska då hon, som tidigare nämnt, var mån om att inte förknippas med underklassen längre. Som person var Coco orädd, nytänkande och sägs ha varit väldigt charmig. ”För att vara oersättlig, måste en alltid vara annorlunda” sa hon vid ett tillfälle, och det citatet verkar beskriva henne väldigt bra. Hon gick gärna emot normerna och trots att hon inte påstod sig vara feminist så jobbade hon hårt för kvinnans rättigheter.

Kläderna

I början av 1900-talet bar kvinnorna korsetter, stela siluetter och långa kjolar. Coco ville bryta den trenden och skapade kläder som kvinnor kunde röra sig fritt i, känna sig bekväma i och framförallt ville hon få elegans att förknippas med enkelhet. Coco ville förenkla för kvinnan, dels genom modet, och dels genom att visa att en kvinna kunde starta ett eget framgångsrikt företag, då det inte var vanligt i början av 1900-talet att kvinnor drev egna företag. Hon hade svårt att acceptera att hon, och andra kvinnor, skulle hållas tillbaka endast för att de var kvinnor.

Att kläderna skulle vara praktiska och enkla stod i fokus för henne, men hon ville även uppmana till att våga bära figurnära kläder som lyfte fram kvinnans naturliga figur. Man kan definitivt säga att Coco gick emot dåtidens normer med sina kollektioner. Hon lyckades skapa ikoniska och tidlösa plagg som kvinnor i hela världen bär än idag.

”Lyx måste vara komfortabelt, annars är det inte lyx” – Coco Chanel

Chanels mest kända kreationer

Coco har designat allt ifrån sportkläder, ikoniska klänningar och väskor, till accessoarer och parfymer. Det finns några kreationer som sticker ut lite extra och som än idag är omåttligt populära.

Chanel No 5

1921 skapade hon Chanel No 5, som senare skulle bli den mest välkända parfymen i världen. På den här tiden var det väldigt ovanligt att sätta designerns namn på en parfym, men i vanlig ordning var Coco inte rädd för att prova nya saker. Anledningen till att parfymen fick namnet No 5 är att Coco lät ta fram 10 olika prover av parfymen och hennes favorit blev nummer 5. Coco beskrev själv doften som kvinnlig och sensuell och när hon vid ett tillfälle fick frågan om vart man ska dutta på sig parfymen svarade hon: ”på varje ställe där man vill bli kysst.”

Parfymen blev populärare än någonsin ca 30 år senare när ikonen Marilyn Monroe fick frågan vad hon har på sig i sängen och svarade: Chanel No 5, såklart!

Det sägs att det idag säljs en flaska No 5 var trettionde sekund. Jag har ingen säker källa på det, men vad jag kan säga med säkerhet är att den fortfarande är extremt populär och säljer väldigt bra.

Den lilla svarta

1926 lanserades den lilla svarta, det vill säga en svart, knäkort, elegant klänning. På den här tiden var svart en färg för sorg och användes nästan enbart på begravningar. Coco ville visa hur fin färgen var på kvinnor och menade att enkelheten i klänningen gjorde att man fokuserade på kvinnans skönhet istället för på klänningen. Coco var givetvis inte den första designern som skapade en svart klänning, men däremot var hon först med att lyckas förmedla ut klänningen som ett koncept och att den handlade om mer än bara ett klädesplagg. Tanken var att man skulle kunna bära klänningen vid alla tillfällen, både dagtid och kvällstid.

Idag är den lilla svarta ett obligatoriskt plagg i de flesta kvinnors garderob och finns i oändligt många olika stilar.

Chanel 2.55

Chanel 2.55 heter en av de första handväskorna Coco designade och är än idag en av de mest klassiska väskorna man kan bära. Den lanserades i februari 1955, därav namnet på den, 2:an står för februari och 55 står för 1955. Innan denna väska lanserades användes mest clutchar, dvs små handväskor utan axelband. Coco ville som vanligt förenkla för kvinnan och designade därför en praktisk, enkel, men fortfarande väldigt elegant handväska. Hon gjorde ett axelband på väskan så att man skulle kunna ha händerna fria och hon såg även till att göra innerfack i väskan så att det skulle vara enkelt att hitta det man behöver.

Karl Lagerfeld blir chefsdesigner

I januari 1971 vid 87-års ålder gick Coco Chanel bort, hon somnade stilla in med sin hushållerska vid sin sida på sitt hotellrum på Ritz där hon hade bott i nästan 40 år. Hon var mitt uppe i att designa sin vår-kollektion när hon gick bort, men denna kollektion visades ändå upp för allmänheten några veckor senare.

Efter att Coco Chanel hade gått bort var modehuset på väg att gå under och i över 10 år stod det väldigt stilla, innan Karl Lagerfeld 1983 började som chefsdesigner. Karl lyckades rädda företaget och gjorde det modernt igen, och förnyade även vissa av Cocos mest kända verk och gav dom nytt liv. Bland annat gjorde han en ny version på den klassiska väskan 2.55 som idag går under namnet Classic flap och är idag till och med ännu mer populär är den ursprungliga 2.55.

Chanel-kopior

Det tog inte lång tid efter att Chanel hade etablerat sig innan det kom ut kopior på marknaden. Detta var dock inte något som gjorde Coco upprörd utan hon tyckte snarare att det var positivt att se sina kreationer på stan, oavsett om de var äkta eller inte. ”Ett mode som inte når gatorna är inget mode” brukade hon säga. Även idag förekommer det extremt mycket kopior på marknaden, både på väskor och på andra produkter, och det är alltid viktigt att undersöka om det du köper är äkta eller inte innan du köper det.

För att undersöka om en Chanelväska är äkta eller inte så kan du läsa mitt tidigare inlägg ”Hur ser man om märkesväskan är äkta?” där jag skriver om detta.

Är du sugen på att investera i en Chanel-väska? Håll utkik i vår webbshop! Just nu har vi den här silvriga/metallic North South Boy bag inne.

Emelie Smolle

Emelie är vår modeexpert & en vass trendspanare. På Emelies blogg kan du följa de senaste trenderna inom fashion och accessoarer och ta del av insatta stiltips.

tack!

Din pantbox är beställd, och du kommer snart att få ett bekräftelsemail.
Shopping Cart
There are no products in the cart!
Totalsumma:
0:-
Totalsumma:
0:-
Continue Shopping
0